Mobiel internet

Mobiel internet gebruik 2007 – 2015

Hoe gaat het eigenlijk met het mobiele internet?
Omdat ik nu druk bezig ben met mijn voorspellingen van vorig jaar te checken, kwam deze vraag weer op. En daarnaast zijn mijn klanten natuurlijk geïnteresseerd wat zij in 2011 moeten doen op dit gebied.

En hoe gek het ook klinkt: dat is nog niet eenvoudig om uit te vinden. Daarom heb ik een aantal bronnen en cijfers over het mobiele internet in Nederland achter elkaar gezet.

Wat mooi is om te zien, is de sterke verandering in de emotie van de berichten. Was het nog diepe treurnis in 2007 (“acceptatie mobiel internet treurig”), in juli 2008 komt de iPhone Nederland in en de toon slaat om: Forrester verklaart dat het kritische punt voorbij is en eind december 2010 werd ineens duidelijk dat niet 1,3 miljoen smartphones verkocht waren, (zoals gedacht begin 2010) maar 2,2 miljoen. Het hek lijkt van de dam.

Overigens viel de duidelijkheid van de cijfers nog niet mee. Sommige bronnen kijken naar de (gemakkelijke) verkoopcijfers van toestellen, waarmee je op het internet kan surfen. Sommige bronnen hebben het over “de bevolking”, maar ik denk dat ze daarmee bedoelen: boven de 12 jaar. Kortom: het is nog niet een duidelijke dataverzameling. Voor wie wil: volg de links naar de oorspronkelijke berichten en rapporten en check zelf.

Relevante berichten over mobiel internet

Voor meer achtergrond over de toekomstige ontwikkelingen, kijk naar de indrukwekkende presentatie van Mary Meeker van Morgan Stanley (de link is slechts de summary). Ook heeft Emerce een kort artikel – “perspectief op mobiele ontwikkelingen tot 2015“.

Gebruikscijfers mobiel internet

Al met al kom ik tot de volgende cijfers van de afgelopen en toekomstige jaren:

De cijfers tussen 2011 en 2015 heb ik doorgetrokken op basis van eerdere cijfers. Het getal in 2015 komt uit een onderzoek onder gebruikers van Multiscope. Dit laatste is uiteraard het minste zekere getal van alle. Deze grafiek maakt het wat duidelijker:

Deze cijfers heb ik op een avond verzameld, omdat ik geïnteresseerd was in een overzicht. Ik was vooral benieuwd hoeveel gebruikers we zouden hebben rond 2011. Ik verwacht overigens dat we in 2011 meer en beter onderzoekscijfers gaan zien van mobiel internet, zodat het bovenstaande nog wel zal worden aangepast.

O, nog een tip: mocht je twijfelen of het wel zo hard gaat met mobiel internet: kijk in je Google Analytics cijfers eens naar “mobiele browsers”. Dat geeft al een aardig idee hoeveel van je pageviews komen van allerlei mobiele apparaten. Wees niet verbaasd als die een jaar geleden nog niet 1,% waren en nu boven de 5% zitten van alle pageviews. Dat zie ik nu in ieder geval bij verschillende sites. Hoe lang voordat deze percentages over de 10% drempel heen gaan?

Conclusie

Eind 2010 zitten we op 3,3 miljoen mobiele internet gebruikers in Nederland. Tegen het einde van 2011 zitten we tegen de 4 miljoen aan, volgens mij. En deze gebruikers zijn nog maar net begonnen: ze moeten nog het mobiele internet inpassen in hun leven. Verwacht dus een flinke stijging aan mobiele gebruik van je site.

Hoog tijd om te gaan werken aan je mobiele internet strategie.

4 reacties

  • Ed Sander

    Vraag die inderdaad bij mij opkomt is ‘wat is de definitie van een mobiele internet gebruiker?’. Is dat iemand met een PDA/Smartphone? Iemand met een mobiel internet abonnement? Tellen dongles dan ook mee? En als iemand toegang heeft en er geen gebruik van maakt? En wat is gebruik? Alleen mailen, browsen, apps, layer, etc ? Bij de beoordeling van dergelijke cijfers lijken me definities cruciaal om de data ook om te zetten naar beslissingen.

  • Ewout Wolff

    Ed, terechte opmerkingen. Als je kijkt naar bijv dit artikel : http://www.omi2.nl/?p=1847, dan zie je de volgende definities/informatie:

    “Een vaak terugkerende vraag is: ‘Hoe ontwikkelt het aantal gebruikers van mobiel internet zich?’. Eerder schatte OMI2 het aantal regelmatige gebruikers op 3 à 3,5 miljoen. Deze schatting bevat nadrukkelijk niet de SIM kaart t.b.v. mobiel internet op je laptop.

    Een paar weken terug publiceerde de OPTA haar Structurele monitor mobiele telefonie over Q2 2010. Daarin zitten enkele interessante cijfers (cijfers uit de monitor met een eigen vertaling naar de praktijk):

    > Aantal toestellen in de markt dat mobiel breedband internet aankan is 3,985 miljoen in het 2e kwartaal van dit jaar. Een cijfer dat volgens de monitor overigens de laatste 18 maanden niet stijgt.

    > Aantal aktieve databundels voor gebruik op mobiele telefoons : 255.000 in 2e kwartaal in 4e kwartaal 2009 en 822.000 in 2e kwartaal 2010. Toename in verkoopcijfers is dus 110% in 2e helft 2009 en + 54% in eerste half jaar 2010.

    > Aantal M2M databundels: 535.000. Dit gaat, denken wij, vooral om SIM kaarten in laptops.

    Mooi. Maar met deze wetenschap . . . klopt die eerder geschatte 3 à 3,5 miljoen gebruikers nog ? Laten we aannemen dat er nu 3 maanden na de meting van de OPTA 822.000 + 25 % = 1 miljoen aktieve abonnementen zijn. Uit eerdere onderzoeken (o.a. The Next Web 2009 van Ruigrok Netpanel) weten we 40 % van de 3,985 miljoen aansluitingen mobiele internet daadwerkelijk gebruikt, dan kom je totaal op 2,6 miljoen gebruikers.We weten dat de grote spelers in OMI per maand zo’n 900.000 mobiele bezoekers hebben; daarmee is hun bereik 25%.

    Onze eerder schatting ligt daarmee een half miljoen gebruikers te hoog. Derhalve is onze bijgestelde schatting na de zomer van 2010 2,5-3 miljoen gebruikers.”

  • Ewout

    Goede vraag Ed. 😉
    Juist dit soort definitiekwesties maakte het voor mij niet gemakkelijk om een precies beeld te krijgen van het aantal gebruikers. Als ik o.a. kijk naar de gegevens van de OPTA, dan zie je dat men het daar vooral heeft over Retail-verkopen. De groothandel en de handel met bedrijven wordt daarmee uit die cijfers gehaald. En ik neem aan dat vooral bedrijven al een tijd grootverbruikers zijn van smartphones zoals de BlackBerry en sinds kort ook vaker de iPhone.

    Daarnaast zal een deel van de mobiele apparaten wifi-only zijn (iPad, iPod touch, XBox, PSP, etc).

    Maar dan begin je nog maar met de definitiestrijd: wat is een smartphone? Wat is een abonnement? Wat is toegang tot het mobiele internet ? (ik weet niet of er nog piepers in omloop zijn..) Hoe tel je bijvoorbeeld wel een iPad, maar niet een laptop?

    Deze definitiekwesties heb ik proberen te omzeilen door juist een aantal datapunten op te zoeken voor de trendlijn.