Interim Marketing Manager

Een vuistregel voor de bouw van een website

Eindelijk is het zover: er komt een nieuwe site. Als je verantwoordelijk bent voor online marketing, kan je bij de volgende vergaderling de volgende vraag verwachten:

Hoe lang gaat de bouw van de nieuwe site duren?

9 maanden? 3 weken? Kom op, jij bent de online expert – dus wat denk je?

Het antwoord is eenvoudig: dat hangt er maar helemaal van af.

Maak je een WordPress site voor een korte campagne, dan is het binnen een paar dagen gepiept zijn. Maak je een heftige corporate site met flinke integratie met een verouderd backoffice, dan….kan het wel even gaan duren.

De onvoorspelbaarheid van (complexe) sites

Ik heb gewerkt aan een kopieën van kleine, al bestaande sites, die vervolgens meer dan een jaar duurden om te maken; aan enorm grote en nieuwe sites, die meer dan 2,5 jaar namen om een beperkte oplevering te hebben. En aan kleine sites, die binnen een week of een paar weken klaar waren.

In absolute termen valt er geen peil op te trekken: er zijn teveel variabelen betrokken bij deze vraag. Hoe kleiner de site en minder afhankelijkheden en systemen – des te gemakkelijker is het in te schatten hoe lang het gaat duren. Wordt het complexer, ga dan niet raden: als je ICTers het niet kunnen, dan kan jij het zeker niet.

Wat ik je wel kan geven is een vuistregel, die ik van een vriend bij Centraal Beheer heb geleerd en die sindsdien elke keer bevestigd werd:

25% – 50% – 25%

De conceptfase van de bouw : de eerste 25%

In deze fase komt het marketingconcept van de site uit de doeken. Er wordt niet zichtbaar volcontinue gewerkt aan de site – waardoor deze fase ongemerkt lang kan duren. Ik tel bij deze fase het maken van het interaction design en de belangrijkste ontwerpen van het design.

(Meer dan) 50% van de tijd gaat zitten in de bouwfase.

De “echte” bouw zit in deze fase: het inrichten van het CMS, het programmeren, de aanpassingen in het backoffice en de data uitwisseling tussen voor-en achterkant van de site. Deze fase loopt tot en met oplevering aan de klant door de bouwende partij.

Hierbij hoort ook het aanmaken van redirects van de oude naar de nieuwe site, instellen van het statistieken programma en voorkomen dat de oude metingen en de nieuwe niet meer op elkaar aansluiten.

Het is de lastigste fase – hier komen alle ideeën, systemen en afhankelijkheden bij elkaar. Er hoeft maar weinig fout te gaan in deze fase, of je gaat uit de tijd lopen.

De laatste 25% – de nabehandeling

De vergeten fase: het projectteam is opgeheven, de marketeers willen al naar huis. Maar hou er rekening mee dat nog 25% van de totale tijd nodig is voor de site helemaal is. En het optimaliseren van de site tel ik daar niet bij.

Deze laatste fase viel mij eerst niet goed op: de meeste projectteams zijn dan al ontmanteld: het zijn de stille collega’s die de rest afmaken. Pas toen een collega bij Proteq.nl mij precies liet zien hoeveel werk hij achter de coulissen nog moest doen, terwijl ik aan de voorkant stond te proosten, viel bij mij het kwartje.

Webmasters, ICT-afdelingen en tekstschrijvers zullen je zonder uitzondering vertellen dat een site nog veel gebreken heeft, als hij al is opgeleverd. Denk aan het weghalen van bugs, checken van alle links, (echt) laten werken van advies-/rekentools en veel, heel veel helpteksten en informatie i-tjes.

Gebruik de regel voor realisme

De regel heeft mij geholpen om collega’s en projectleiders duidelijk te maken hoe lang de site zou kunnen duren. Daarmee voorkom je al veel stress op de planning en al te enthousiaste ideeën over de omzet.

3 reacties

  • Dvanloon

    toch mis ik 1 belangrijk onderdeel, hier heb je het puur en alleen over het bouwen. Vanuit gegaan dat alle content al aanwezig is, en dat de content op de oude site nog relevant is.
    Tel hierbij dus nog maar een ‘paar’ procent aan content inventarisatie, aanpassigen, creatie.
    Want immers de site staat of valt bij goede content.

    • Ewout

      Nee, hoor, ik heb het hier niet alleen over het bouwen. Zoals je wellicht hebt gezien aan de reacties op dit stuk (Twitter, FB, Google+, etc) : juist het laten maken van content is regelmatig de reden dat sites langer duren dan in de planning verwacht.