Interim Marketing Manager,  Trends en Innovatie

US Marketing Executives -trends

In de US bestaat er een club voor marketeers, die meer dan 160K verdienen. De groep van 1800 leden bestaat dus uit behoorlijke executives. Laat deze groep nu een aantal interessante vragen gesteld zijn door Anderson Analytics. (Pdf) Dan krijg je wel een aardig inzicht in relevante trends (in ieder geval: voor de US en voor deze groep mensen).

Economie en marketing budget

2/3 van de ondervraagden zijn positiever over de economie dan in 2009. De marketeers hebben weer meer budget, er gaat meer geld naar innovatie en er wordt minder gesproken over het verminderen van marketing mensen. 45% van het marketing budget gaat naar online, waarbij kleinere bedrijven duidelijk meer voorkeur geven aan online dan grotere bedrijven.Verder vond 70% van de ondervraagden social media als instrument belangrijk.

Dit zijn aardige indicaties. Maar niet meer dan dat – het blijft een klein clubje mensen. Het zal boeiend te zien zijn om deze cijfers te combineren met andere cijfers uit de US en de UK. Als we daar ook zien dat het optimisme terug is en dat online hier het meest van profiteert, dan kan je hier met zekerheid belangrijker conclusies uit trekken. De rest van het rapport vond ik leuk, omdat het wel een aardig inzicht geeft in deze marketeers, nu en vergeleken met de afgelopen jaren.

Belangrijkste marketing concepten

De eerste vraag was: welke (marketing) concepten zijn op dit moment het meest interessant ? Niet alleen 2010 is opvallend: ineens staat Marketing ROI (Return On Investment) bovenaan. Andere mensen merkten op dat dit de eerste keer was dat “Social media” in de Top 10 terecht was gekomen. Net als “Mobile Marketing” , dat zelfs boven “Social Media” eindigt.

Nog opvallender wordt de lijst, als je hem met de 2008- en 2009-versies vergelijkt. Ter herinnering: eind 2008 voelde de US de recessie al behoorlijk, 2009 was het zwaarste recessie-jaar voor hen. Customer Rentention en Customer Satisfaction zijn van de eerste 2 plaatsen gevallen. Marketing ROI was toen al stijgende en heeft dus nu de eerste plek. Ook SEO is minder belangrijk gevonden.

Meest afgekloven woorden

Met welke woorden hebben de marketing executives het meest gehad ? Op nummer 1 : “Social Media”. En een goede tweede plaats is bestemd voor “Twitter”, gevolgd door “Social networking” en ” Web 2.0/3.0. Ehm…het lijkt alsof een aantal marketeers iets te enthousiast hebben staan oreren in de marketing boardrooms. Als je de 2010-lijst vergelijkt met de eerdere jaargangen, dan valt op hoeveel de interactieve marketing-kreten de boventoon voeren. Blijkbaar werkt de WOM (mond-tot-mond) hier iets te goed.

Maar bedenk dat ook hier grijsgedraaid ook kan betekenen dat het wel degelijk relevant is als woord. Kijk maar naar de woorden, die zowel op deze lijst voorkomen, als op de meest relevante woorden. (Roi, Social media, SEO).

Relevante business boeken

En wat vinden deze marketing executives de “nieuwe” business boeken, die zij anderen zouden aanbevelen? Geen geweldige selectie, als je het mij vraagt. In ieder geval niet overdonderend: “Outliers” (2008) is op dit moment in de mode. De auteur, Malcom Gladwell, heeft opvallend genoeg bijna ieder jaar een nieuw boek dat wat in de top 10 terechtkomt.

“Blue Ocean Strategy” (2005) is al een aantal jaartjes oud. Dat dit over echte innovatie gaat, is dan weer een goed teken. Ook “Good to Great” (2001) is al een ouwetje aan het worden: het werd gepubliceerd in 2001. Maar het is weer helemaal okay als dit boek een langere houdbaarheidsdatum heeft.
Voor de internet marketeers is het goed te zien dat “Groundswell” een boek over sociale media, belangrijk wordt gevonden. Een van mijn favoriete boeken staat er ook tussen: ” The New Rules of Marketing & PR” van David Meerman Scott.

Wat betekent dit voor Nederlandse Marketing Executives ?

Natuurlijk is de waarde van een dergelijk onderzoek beperkt. Maar het geeft volgens mij wel een aantal duidelijke hints:

  1. Als een recessie minder wordt, verschuift de focus van puur sales en behoud van je klanten naar andere concepten. Dat Marketing ROI desondanks op nummer 1 staat, zou ik mij wel als Nederlandse marketeer aantrekken: ik geloof dat dit concept definitief zal blijven op de Nederlandse marketing afdelingen.
  2. Social media is here en het is relevant. Mocht je nog twijfelen – start ermee.
  3. Online neemt voor veel bedrijven al meer dan 50% van het marketing budget in. Hoe staat het bij jouw bedrijf ?
  4. Als je je business boekenlijst hebt bijgehouden, hoef je de komende tijd geen nieuwe meer te lezen.