Interim Marketing Manager

10 manieren om het meest uit interim managers te halen

Een interim manager is iemand die met goede kennis of ervaring een belangrijke functie voor een organisatie tijdelijk kan vervullen. Hij helpt een organisatie uit een lastige situatie, of geeft een flink positieve boost.

Om je interim manager zo goed mogelijk te benutten, geef ik je deze 10 punten:

1. Vertrouw je interim manager

Natuurlijk is het even wennen: een buitenstaander, met een eigen mening en die uit een andere cultuur komt. Maar wantrouw hem niet, dit beperkt zijn effectiviteit ernstig: het is niet motiverend; de interimmer is meer bezig om controlevragen te beantwoorden dan om het echte werk te doen en erger: de interimmer zal minder risico nemen in een opdracht: nieuwe ideeën of oplossingen komen er niet voor de organisatie – ook de interimmer zal “op safe” gaan spelen.

2. Zet hem zo snel mogelijk aan het werk

Een interim manager is niet goedkoop. Een organisatie zal niet-effectieve tijd tot een minimum willen beperken. Toch is het verbazend hoe lang het soms duurt voordat de interim opdracht helemaal helder is. Een paar gesprekken zijn normaal, weken discussies echter niet.
Op een heel ander niveau: het helpt ook als zaken snel geregeld zijn als: PC, toegangspasjes, inlog gegevens, webmail, een goede werkplek of toegang tot de juiste data op harde schijven, intranet en dergelijke.

3. Maak heldere afspraken

Het belangrijkste punt bij elke interim opdracht, zowel voor interimmer als voor de organisatie. Het kost soms even tijd (zie #2), maar dan is voor iedereen duidelijk wat er gedaan gaat worden. Hoe minder onzekerheid, hoe beter. En: hoe concreter de opdracht, des te gemakkelijker voor de organisatie om het verloop van de opdracht te controleren. En des te beter kan de interimmer zich focussen op het werk.
Dit is het belangrijkste punt – maar daarmee ook direct het moeilijkste. Een goede investering in dit punt levert meer op dan alle andere 9 punten bij elkaar.

4. Serieus werk, geen uitzendkracht

De meeste interimmers die ik ken, zijn mensen met 20+ jaar werkervaring. Zij zijn geen interimmer geworden voor het geld. Ik herhaal: zij zijn niet interimmer geworden voor het geld. Waarom wel? De vrijheid van het ondernemen, de mogelijkheid in korte tijd resultaat neer te zetten, de inhoudelijke uitdaging.

Je kan hem natuurlijk inzetten om klusjes te gaan doen, naast de oorspronkelijke opdracht. Gewoon, omdat die horen bij de functie of omdat deze in de weg staan van het project. Maar hou in de gaten dat de klusjes niet de hoofdklus worden. Er zijn interimmers die hiermee akkoord gaan. Maar je doet je organisatie er geen plezier mee – je misbruikt eigenlijk een dure oplossing voor iets anders. En een nog minder leuk gevolg: een interimmer die een leuke opdracht af ziet dalen naar gewoon een klus, heeft zelf ook andere opties: interim contracten zijn meestal per maand opzegbaar. Voor de opdrachtgever, maar wat veel manager zich niet beseffen: ook voor de interimmer.

5. Tank zijn kennis leeg

Nu loopt er een ervaren manager rond op je afdeling – is het dan niet slim, om te kijken wat voor waardevolle kennis iemand heeft? Bijvoorbeeld over zijn vakgebied – wat de nieuwtjes zijn, wie te volgen via Twitter, welke interessante contacten hij heeft. Of ervaring: hoe ver de concurrenten zijn, welke bedrijven voorop lopen in zijn vakgebied.
Vraag naar mensen in zijn netwerk – voor werving, of expertise.

Niet alleen is het direct nuttige informatie over de organisatie – je krijgt ook een goed idee hoeveel kennis de interimmer eigenlijk wel heeft.

6. Wen niet aan zijn aanwezigheid

Na weken of maanden zoeken naar een personele oplossing, is de interimmer dan gekomen – goddank. Zij blijkt snel de belangrijkste zaken op te pakken en laat binnen 2 weken al wat resultaten zien. De organisatie slaakt een zucht van verlichting.

Na deze eerste twijfelende periode (“gaat ze het wel waarmaken?”) wordt de interim manager steeds meer opgenomen in de organisatie. “Ze is een van ons”, is een erg belangrijk gevoel (goed voor het vertrouwen!), maar ook een gevaarlijk idee: je kan er teveel aan wennen. Met als gevolg dat je na het verstrijken van de interim periode, weer ineens met de gebakken peren zit – het probleem dat bestond voor de komst van de interimmer is namelijk niet permanent verdwenen.
Een ander gevaar is dat de interim manager een meubelstuk in de organisatie wordt – ik ken een interimmer die meer dan 7 jaar werkt binnen dezelfde organisatie. Een onnodig dure oplossing.

In het algemeen kan je stellen: een interim manager verliest zijn effectiviteit na 1 jaar: dan is de organisatie gewend aan hem, zijn nieuwe ideeën zijn overgenomen en de oorspronkelijke opdracht is klaar. Wil een organisatie toch iemand langer behouden, maak dan een geheel nieuwe, concrete opdracht. En kijk dan nog eens of je hier echt een interimmer voor nodig hebt.

7. Begin direct zijn opvolger te werven

Hoe het komt, komt het, maar ik maak regelmatig mee dat een opvolger te laat komt voor een goede overdracht. Doodzonde natuurlijk: de interimmer gaat of te snel weg voor een goede overdracht, of de organisatie moet de interimmer vragen om langer te blijven. Daarom simpele stelregel: neem minimaal 6 maanden te tijd voor een goede wervingstraject (werving+opzegtermijn+eventuele vakantie). Nog makkelijker regel: interimmer binnen? Werving beginnen!

8. Zorg voor een goede overdracht

Ik weet het: klinkt goed, maar een goede overdracht wordt zelfs bij het intern overnemen van functies vaak niet gedaan. Doe het toch maar, zeker bij interim werk: je vraagt iemand om in een paar maanden iets te doen, wat helemaal nieuw is voor een organisatie. Die ervaring was er dus niet in de organisatie. Waarom is het dan logisch dat een opvolger even in een paar dagen de boel kan overnemen?
Vraag minimaal aan een interimmer om de belangrijkste lessons learned en aanbevelingen op te schrijven.

9. Doe een exit-gesprek

Nog een laatste kans om de opinie van een ervaren manager te horen. Een gratis adviseur in je bedrijf. Observaties van iemand die eerlijk durft te zijn en die met de voeten in de klei heeft gezeten. Adviezen over de koers van je organisatie, je medewerkers, je systemen en processen – wat je maar wilt. Het is altijd goed om even terug te kijken op een heftige periode, waarin (als het goed is) veel resultaten zijn behaald. Als je slim bent bereid je dit gesprek net zo goed door als bij een normaal exit-gesprek.

10. Nodig hem nog eens uit

Deze laatste is een eigen uitvinding. Ik word meestal gevraagd om nieuwe online concepten te bedenken en hierna te realiseren. In korte tijd maakt de organisatie een grote slag op online en online marketing gebied.
Als de opdracht gereed is, verdwijn ik van het toneel. Maar daarmee verdwijnt ook iemand die nog van het begin van het traject weet wat het oorspronkelijke idee was. En die in het begin de conceptbewaker was. En : iemand die veel weet van online marketing.

Ik bied daarom mijn klanten aan om na een half jaar terug te komen. Zij kunnen mij (samen met mijn opvolger!) een dag bestoken met vragen . Het helpt mijn klanten om te checken of ze op koers zijn en of het concept nog steeds goed staat.
Mocht u na dit verhaal nog steeds denken dat het interimmers alleen gaat om het geld: het zal u verrassen hoeveel interimmers het enorm leuk vinden om gewoon weer terug op bezoek te komen bij hun opdrachtgevers. En om hun kennis opnieuw te tonen.

Veel succes. Ik hoor graag je eigen ervaringen of commentaar!

4 reacties

  • Jan Kees Fokkens

    Ewout, wat een mooie analyse weer. Ik ben het helemaal met je eens.

    Het is geweldig om in korte tijd een organisatie te laten veranderen en te zien veranderen. Als buitenstaander kan je met verrassende ideeën aankomen en dingen voor elkaar krijgen die je van binnenuit niet vlot trekt. Maar de interimmer mag nooit meer zijn dan de change agent. De veranderingen moeten vanuit de organisatie zelf komen en moeten in de organisatie verankerd zijn. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik een traject samen met iemand uit de organisatie oppak en vanaf dag 1 begin met het overdragen van kennis.

    Dit is ook uit zelfbehoud, ik wil niet onmisbaar worden voor een organisatie, want het leuke aan dit werk is dat je steeds weer ergens anders kunt meehelpen en meedenken. Daar haal ik mijn energie uit!

    Goed idee om na een half jaar een dag terug te komen. De leukste opdrachten zijn ook moeilijk om los te laten,dus zo verzacht je voor jezelf het afscheid ook een beetje. Mag ik hem kopiëren?

    • Ewout Wolff

      Dank je Jan Kees.

      Wat je zegt over het meenemen van iemand uit de organisatie, klopt. In mijn vakgebied helaas niet altijd te doen – het verdeeld zich te gemakkelijk over marketeers, ICT-ers, projectleiders e.d.. Maar vasthechten van de ervaring/kennis moet altijd. Dus erg goed punt.

      De terugkom -dag: ja, klopt: je verlaat als interimmer een groot netwerk aan mensen, waar je middenin hebt gestaan. Social media is er niets bij. En al die mensen en die organisatie hebben verhalen. Door je vertrek laat je die los. Niet altijd eenvoudig.
      Het leuke van de terugkom dag is dat je alle draden van verhalen weer even oppakt en dat is altijd goed om te horen: hoe het met mensen gaat, hoe projecten wel/niet zijn doorgegaan. Het geeft je weer nieuwe inzichten en geeft meestal het plezierigste gevoel: de organisatie is positief doorgegaan, waarmee je als interimmer begonnen bent.

      En wat het kopieren betreft: go ahead. Noem gerust mijn naam als uitvinder 😉

      • Anne-Hans Wassenaar

        @ Ewout en Jan Kees,

        Prima aanpak! Als ontvangende partij in het verleden heb ik hier ervaring mee ” vanuit de andere kant van de tafel”. Wees wel realistisch: de terugkomdag heeft ook een sterk commercieel tintje. In de basis als extra USP om tot zaken te komen (niet iedereen biedt dit aan); nadien om de hete contacten warm te houden en vanuit de netwerkgedachte “member gets member” nieuwe warme contacten (en dus opdrachten) relatief eenvoudig (en gratis) te verkrijgen. Commercieel sterk en verantwoord! Iedereen blij, vooral ook wij (als interimmers)!
        Groet en succes,
        Anne-Hans Wassenaar

        • Ewout Wolff

          Hai Anne-Hans,

          Ik moest even een paar dagen denken over wat je schreef over de ’terugkom-dag’. Nee, het is inderdaad niet de bedoeling om het een commercieel verhaal te laten worden. En eerlijk gezegd: mijn soort opdrachten zijn ook njet geschikt om binnen een jaar of zo opnieuw bij een opdrachtgever aan het werk te komen.
          Het was ook meer bedoeld als hint aan de opdrachtgever ipv een acquisitie tool voor een interimmer.