Mobiel internet

Mobiel Internet – doorbraak dit jaar

Ik wacht er al een hele tijd op : de doorbraak van het mobiele internet.

Natuurlijk ben ik niet de eerste die dit verkondigt : al sinds 1998 wordt de doorbraak om de zoveel jaar verkondigd. Maar iedere keer blijken er teveel barrieres op de weg naar succes te liggen en viel het mobiele internet terug in de vergetelheid.

Maar ik geloof sinds een half jaar dat het nu echt gaat komen. En dit is van iemand die niet gemakkelijk meegaat in hypes. Waarom ik dit denk ?

Een aantal indicaties :

Sinds ongeveer een jaar zijn zowel Google als Yahoo, de twee monsterbedrijven van het internet, zwaar aan het inzetten op mobiele diensten.
Dat ging zelfs zover dat van Google werd gezegd dat ze bezig waren om een mobiele telefoon in de wereld te zetten.

Daarnaast zijn ze allebei druk bezig om hun vele, vele diensten geschikt te maken voor mobiele browsers.
Deze bedrijven zijn extreem afhankelijk van advertenties en doen hun best om op alle online plaatsen waar je bent, aanwezig te zijn. Dat zij nu zwaar investeren in mobiel geeft aan waar ze het komende consumenten-slagveld verwachten.

Verder heeft Apple een aanzet gegeven door de te hoog gehypte komst van de Iphone, waarin expliciet een moderne Safari browser is toegevoegd, om te surfen.

Daarnaast zijn mobiele telefoons, Blackberry’s en intelligente telefoons de afgelopen jaren doorgedrongen in de kleinste kieren van ons bestaan. Dus zelfs de meest conservatieve bank-types moeten ze gebruiken. Ja, het is wellicht bizar, maar tegenwoordig checkt iedereen van hoog tot laag zijn bedrijfsemail met een frequentie die mij alleen al door het kijken ernaar een ADHD-syndroom bezorgt.

Als je dan toch bezig bent met checken van je Blackberry : internet is een onmisbare bron voor informatie. Wat is dan een makkelijker dan ook even het internet te checken ? Zeker als je ziet dat moderne toestellen een veel groter scherm hebben dan vroeger. Voeg daarbij de komst van zeer populaire snelle data-abonnementen voor draadloos internet voor je zakelijke laptop en het plaatje is compleet.

Voor wat hippere mensen gaat dit laatste sinds een maand of vier helemaal op, dankzij Twitter en Jaiku. Dit zijn microblogging-diensten. Micro-wat ?
Okay – stel je voor dat je permanent aan het SMS-en bent. Maar dan niet naar iemand anders, maar naar een site. Dit klinkt wellicht wat raar, maar het is de nieuwste rage. En aangezien iedere keer een SMS-je sturen naar Finland (waar Jaiku zit) wat duur is, is het wel zo eenvoudig om je bericht gewoon te plaatsen via de mobiele site van deze diensten.

Ook de snelheid van het mobiele internet is sterk toegenomen – HSDPA is UMTS-Plus en richting 2009 kan de snelheid op je mobiel even hoog zijn als ADSL bij je thuis.

Een groot beeld, bestaand gedrag, snelheid van het internet, bedrijven die investeren : zagen we dat ook niet bij de verschillende hypes van de afgelopen jaren ? Klopt. Er blijven dus nog wat twijfels.

Waardoor ik echt overtuigd ben geraakt, is dat nu ook de laatste barriere wordt genomen : de komst van de flat-fee prijs voor mobiel surfen.
Dit houdt in dat je alleen nog maar een vaste prijs betaalt voor een data abonnement. Je hoeft dus geen onzekerheid meer te hebben over prijstoeslagen achteraf.
T-mobile kwam hiermee als eerste, gevolgd door Vodafone en sinds kort door KPN.

Toch blij dat ook een van de laatste beloftes van de Eerste Internet Golf, nu in de tweede eindelijk wordt ingelost – met een nieuwe golf als gevolg.

Kortom : surfen maar !

5 reacties

  • Jan Kees

    Als je op een wereldwijde schaal kijkt is er geen andere conclusie mogelijk dan dat mobiel internet aan een onvermijdelijke opmars bezig is. In werelddelen zoals Afrika of Azie, waar internetpenetratie zeer laag is, is een mobiele telefoon vaak gemeengoed.

    Juist in de landen waar markten nog ontgonnen moeten worden en marketing in de kinderschoenen staat is mobiel internet zeer efficient om consumenten te bereiken. Ik denk ook dat we daar een omgekeerde evolutie zien, eerst mobiel internet en daarna pas internet via landlines.

    Kortom, ik ben het eens met je analyse dat mobiel internet aan de vooravond van een grote marktverovering staat.

  • Ewout Wolff

    Jan Kees,

    Leuk om te zien dat je de analyse deelt.

    Wat mij overigens rond dit onderwerp verbaasd, is dat Azie al een tijd vooruitloopt op het Westen (net als Europa vooruitloopt op de US, in dit verband). Maar ik hoor veel te weinig ervaringen uit Azie, hoe het is om zoveel bezig te zijn met mobiel internet.

    Ik weet o.a. van “Smart Mobs” van Howard Rheingold dat men al tijden gewend is aan “always on” – mij interesseert het mateloos wat de consequenties hiervan zijn : wat deelt men met elkaar, (communicatie zoals twitter lijkt mij gemeengoed te zijn), wat betekent dit voor de mix van werk/prive en mail/mobiel ?

    Kortom : als je een goede site hiervoor weet, ik houd mij aanbevolen ;-D

  • Jan Kees

    Verrassend is inderdaad dat we wel naar Azie (met name Japan) kijken als het om technologische voorsprongen gaat, maar dat we op marketinggebied niet veel ophebben met die markt.

    De verklaring daarvoor ligt denk ik enerzijds in het taalprobleem, we kunnen veel makkelijker informatie uit Amerika opnemen dan uit Japan, daarnaast ligt de cultuur veel verder van de onze af, dus kan je ook niet 1 op 1 de cases zoals ze daar werken toepassen in de europese markt.

    Dit gaat trouwens niet alleen op voor de mobiele/internet markt, maar ik kan me herinneren dat in Japan 20 jaar geleden al mega merkgebonden auto showrooms waren, waar je geen auto kon kopen, maar waar je je alleen maar kon orienteren. Auto’s werden verkocht door dames die ’s avonds bij je thuis langs kwamen met een foldertje en een orderboek. Dat is toch ook niet een model dat ik in Nederland groot zie worden.

  • Ewout Wolff.

    Ik geloof niet zo in dat culturele verschil. Japan loopt, zeker met een bedrijf als NTT Docomo, gewoonweg voor op de rest van de (mobiele) wereld. Dus is het des te boeiend om te kijken wat ze daar doen en hoe.

    En jouw voorbeeld van de auto’s : ik zie precies dit voorbeeld de komende jaren juist in het Westen opkomen ! Kijk maar naar de “experience”-winkels, waar een koop eigenlijk niet meer verwacht wordt. Steeds vaker hoor ik winkelpersoneel grimmig zegge dat mensen wel in de winkel komen, advies vragen en tot een beslissing komen – maar dan snel de deur uitsprinten om het goedkoper online te bestellen. Een proces dat ik bij de inrichting van mijn huis behoorlijk herken ;-D

    Dus : kom maar op, met die voorbeelden uit het Oosten !